Předmaturitní ročník: Společenské vědy



Komparativní pojetí dějin

Hodinová dotace: dvouletý seminář - 2 hodiny týdně

komparativní pojetí dějin

Cíle předmětu:

prohloubit poznání dějinného vývoje společenských systémů na naší planetě od starověku do současnosti. Komparativní přístup by měl umožnit studentům propojit vědomosti získané v průběhu studia ve společenskovědních vyučovacích předmětech, zj. v dějepisu, zeměpisu, základech společenských věd, dějinách umění a literatuře. Systémový přístup k proměnám civilizačního a kulturního vývoje v jednotlivých oblastech světa podněcuje studenty k hlubšímu porozumění odlišným etnokulturním společnostem a vede k překonávání zažitého europocentrického pohledu na minulost i přítomnost našeho světa. Struktura semináře zároveň umožňuje hlubší porozumění tradici evropského vývoje a přispívá k uvědomělému evropanství tolerantně otevřenému ostatnímu světu. Připravuje studenty k tomu, aby se lépe orientovali ve složitých společenských jevech existujících v současné době na naší planetě a byli citlivější a vnímavější v porozumění etnickým a sociálně kulturním rozdílům života jednotlivých národů.
Výběr tohoto předmětu je vhodný pro zkoušku z historie v profilové části státní maturitní zkoušky. Je doporučen pro následující studium v humanitních oborech.

Formy práce
  • Kombinace postupů klasické výukové hodiny a semináře. Podle možností využití specializované učebny s audiovizuální technikou
  • Prezentace řešených problémů formou nástěnného panelu nebo internetových stránek
  • Podle časových možností exkurze nebo účast na veřejných akcích různých organizací k problematice multikulturního soužití, na filmových projekcích apod. Samostatná vystoupení studentů na semináři, vypracování seminární práce, účast na společenskovědní konferenci


Studijní požadavky:

samostatná vystoupení studentů na semináři (formou referátů a řízené diskuse)
v předmaturitním ročníku vypracování dvou samostatných komparací z dané problematiky podle vlastního výběru – 1.pololetí v rozsahu 2-3 stran; 2. pololetí v rozsahu 3-5 stran v každém pololetí přečíst a zpracovat rešerši 1 odborné publikace k daným tématům podle vlastního výběru
v maturitním ročníku přečíst a zpracovat rešerši 1 předepsané odborné publikace (z nabídky vyučující); vypracovat samostatnou komparaci v rozsahu 5-7 stran

Učivo:

učivo 1.r.

  • Předpoklady tázání
    • Dějiny jako problém
    • Dějiny – civilizace – kultura
    • Specifikum lidské časovosti
  • Komparativní zkoumání vybraných etap ve vývoji lidstva
    • Pravěk
    • Starověk - vznik civilizačních ohnisek, antický starověk
    • Středověk - svět římský a svět germánský, formování středověké společnosti v Evropě,Západ a Východ, křesťanská Evropa a výzva islámu, mimoevropský svět ve středověku
    • Renesance, reformace, humanismus
    • Zámořské objevy



učivo 2.r.

    • Novověk - ekonomické a politicképroměny společnosti, změny v sociální struktuře evropského obyvatelstva, náboženské konflikty v Evropě 16. a 17. století, český novověk, mimoevropský svět,osvícenství, vznik USA, novověké revoluce,napoleonské války
    • Zrod moderní průmyslové společnosti
    • Věk světových válek a revolucí - „Velká válka“, meziválečný svět, druhá světová válka, „Studená válka“, pád „východního bloku“