Na
Pláni
současnosti

7. ročník
13. února 2020

13:00

Základy sportovní masáže

Mgr. Barbora Havlíčková

103

Přijďte na relaxaci a nechte se od kamaráda namasírovat. Rozděleni do dvojic se naučíte základy masáže zad a šíje. Každý si vyzkouší jak roli maséra, tak i masírovaného. Odcházet budete uvolnění a s novou dovedností.
S sebou: větší ručník nebo osušku, masážní olej (aromatický např. Saloos, případně kokosový, olivový)

Nizozemština - sestřenice angličtiny a sestra němčiny

Mgr. Jakub Jun

215

V tomto workshopu se seznámíme se základy nizozemštiny, chrochtavého jazyka, který vyrůstal společně s angličtinou a němčinou a nakonec se podíval i za hranice Evropy. Představíme si její vztah k ostatním (nejen indoevropským) jazykům. Vysvětlíme si taky, proč je pojem HOLANDŠTINA špatně. Podíváme se, v čem je speciální, a ukážeme si slova, která jste doposud četli špatně, a nevěděli jste o tom!

Vymáhání pohledávek a obrana v civilním řízení

Mgr. Alžběta Slavíčková

206

V rámci dílničky se seznámíte se základním postupem v civilním řízení při vymáhání pohledávek počínajícím předsoudním jednáním, na to navazujícím soudním řízením, které mnohdy vede až k podání exekučního návrhu. Během praktické části sepíšeme návrh na vydání elektronického platebního rozkazu, tedy vystupovat budeme na straně žalobce, který se po žalovaném domáhá zaplacení částky. Následně se role obrátí a vyzkoušíte si, jak se proti elektronickému platebnímu rozkazu v pozici žalovaného procesně bránit.

PŘEDNÁŠKA – Genomy

prof. RNDr. Šárka Pospíšilová, Ph.D.

306

Chtěli byste se něco dozvědět o svém genomu – dědičné genetické informaci zakódované v DNA ve vašich buňkách? Chtěli byste vědět, co se z této informace dá zjistit a jak to lze využít v medicíně? V současné době probíhá projekt „1 000 českých genomů“ zaměřený na charakterizaci genetické informace naší populace a také projekt „1 milion Evropských genomů“, který má za cíl do 3 let charakterizovat genetické spektrum celé evropské populace. Genetické analýzy jsou už dnes běžnou součástí lékařské diagnostiky mnoha onemocnění, a to nejen těch dědičných, kterých už bylo popsáno více než 7 tisíc. Velký význam mají analýzy DNA nádorových buněk, které pomáhají určit přesnou diagnózu pacienta, odhadnout prognózu jeho onemocnění i vybrat optimální protinádorovou terapii „šitou na míru pacientovi“ na základě genetických vlastností jeho nádoru. Genetika, genomika a biomedicínské technologie pro analýzy genomu se v posledních letech velmi prudce rozvíjejí a je jisté, že nás v této oblasti ještě čeká spousta nového. Rozvoj genomiky nám nejenom umožňuje získávat nové poznatky o biologických vlastnostech buněk i celých organismů a odhalovat podstatu onemocnění, ale také přináší řadu otázek ekonomických, právních i etických.

Nečteš, nemluvíš - zabiješ! :-)

MgA. Eva Spoustová

305

„V gumákách nejdu, gumáky prděj. - Prděj? - No, normálně prděj. Celou tě zaprděj a pak ti smrděj nohy. - Já nevim. Kláro, tobě gumáky taky prděj? - Mně ani tak moc neprděj.“ (dialog dvou hrdinek z filmu Indiánské léto) Naše kultura je ve vzrůstající míře vizuální, přestáváme číst, orientujeme se na obraz. Rezignujeme tedy na spontánní a úplné porozumění mluvenému slovu stejně, jako pozvolna rezignujeme na čtení? Rezignujeme na používání své původní - mateřské řeči? Přizpůsobíme se radostně obecnému jazykovému blbství? O mluvené češtině nejen v médiích.

Workshop krasopísma s Bárou z Nikolajky

Mgr. Barbora Svrčinová

výtvarná třída

Píšete ještě vůbec ručně? Z dnešní uspěchané moderní doby se ruční, potažmo krásné písmo, které bylo ve školních lavicích našich prababiček samozřejmostí, pomalu ale jistě vytrácí. Je dokázáno, že psací písmo rozvíjí kreativitu a jeho praktikování má relaxační účinky. Zásadami krasopísma je možné i obyčejný rukopis posunout o level výš a naučit se ho dokáže úplně každý. Poznejte kouzlo krasopísma i vy!
Workshop bude začínat již v 12:30!

Degustace kávy, aneb jak se stát odborníkem na nákup a pražení kávy

Jaroslav Slámečka - Candycane coffee

102

Jak poznat správně upraženou kávu? Jaké jsou její vady? Jak si profesionálové zdokonalují chuťové pohárky? Jaroslav Slámečka z pražírny Candycane coffee s Vámi projde senzorickým tréninkem a při ochutnávce kávy ukáže rozdíly, na které se profesionálové zaměřují. Doplní též základy z praktické přípravy a biologie kávovníku.

TěloCIRK

Cirqueon

Cirqueon

V cirkuse se nedá vyhrát, ale zúčastnit se může každý! Při TěloCIRKu si během 90 minut vyzkoušíte různé techniky nového cirkusu jako například pozemní a závěsnou akrobacii, ekvilibristiku či žonglování. Místo tradiční rozcvičky se můžete těšit na cirkusové hry.
Studenti si musí vzít tepláky a tričko na cvičení. SRAZ PŘED ŠKOLOU V 13:00. Konec akce v 15:00 v prostorách Cirqueonu. Vlastislavova 603, 140 00 Praha 4 - Nusle.

Swingová tančírna

Swing Busters - Jitka a Adam

malá tělocvična

Lektoři Vás naučí základy párového tance zvaného Lindy Hop, což je původní afroamerický tanec pocházející z newyorského Harlemu, který vzniknul na základech předchozích tanců - hlavně Breakaway, Charelestonu a stepu. Nejdůležitější je při tanci párová souhra, improvizace na swingovou hudbu a radost z tance.

Jak správně odvést daň z příjmů – modelový příklad a ukázka vyplnění daňového přiznání

Ing. Jana Tepperová, Ph.D.

304

Bez daní to prostě nejde, ať se nám to líbí nebo ne. I vaše škola je z nich financována. Bez daní by nebylo možno stavět silnice, financovat zdravotní péči nebo třeba výdaje na obranu a bezpečnost. Hodí se proto o daních něco vědět, nemít s nimi průšvihy, ale neplatit více než je vyžadováno. Workshop se zaměří na situace, ve kterých má poplatník povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Na modelovém příkladu studenty provedeme nejen základními informacemi nutnými pro správný výpočet daně z příjmů, ale i zpracováním daňového přiznání.

Famfrpál

Prague Pegasus

velká tělocvična

Famfrpál! Už jste o něm určitě slyšeli, ale pravděpodobně ho ještě nehráli. To se může změnit na našem workshopu, kde se můžete s tímto skvělým sportem seznámit víc! Navíc je to pro všechny - malé, velké, kluky, holky,... A pokud nejste fanoušci Harryho Pottera nebo o sobě tvrdíte, že jste sportovní antitalent, nevadí, stejně vás rádi uvidíme!

Modrotisk: výtvarná technika, ve které se snoubí chemie s uměním

RNDr. Jan Havlík, Ph.D.

005

Přijďte si vlastnoručně vyzkoušet zajímavou fotografickou techniku, ke které na rozdíl od moderní technologie nejsou potřeba drahé fotoaparáty, objektivy ani paměťové karty. Vystačíte si totiž pouze s fotografickou směsí, výkresem, štětcem a trochou slunečního světla.
Pokyny k dílničce: Přineste si s sebou několik plochých předmětů zajímavých svým tvarem nebo průhledností. Vhodné jsou například části rostlin, krajky či papírové šablony. Můžete si přinést i negativy svých černobílých fotografií vytisknutých na fólii či pauzovacím papíru. Dále doporučujeme chemický plášť nebo oblečení, u kterého nevadí možné riziko skvrn od barvy. AKTUÁLNÍ INFORMACE: Přineste si na flashce nějakou fotografii, kterou chcete vyvolat. Měla by být v dostatečném rozlišení pro tisk na A4.

Deskové hry

Mgr. Jakub Těšínský

302

Studenti si budou moci vyzkoušet méně známé deskové hry českých i zahraničních autorů. Navíc budou mít i možnost otestovat prototypy vznikajících her.

Exkurze do laboratoří FEL ČVUT

Martin Horyna

FEL ČVUT

Exkurze do vybraných laboratoří FEL ČVUT

Laboratoř vysokého napětí
Exkurze v laboratoři, stručné shrnutí techniky vysokého napětí, experimenty.
Bezdozvuková komora – akustická laboratoř
Měření v bezdozvukové komoře bude rozdělené na dvě části. V první části - Měření poklesu hladiny akustického tlaku se vzdáleností od zdroje zvuku - se studenti seznámí s vlastnostmi volného pole, které komora poskytuje. Ve druhé části - Měření akustického výkonu - se studenti seznámí s měřením parametru zdroje zvuku, podle kterého si můžeme např. vybrat tišší spotřebič do domácnosti.
Obě úlohy spolu souvisí, mají jednoduchý teoretický základ, dají se podle potřeb časově přizpůsobit a studenti budou hlavně v komoře sami měřit se zvukoměrem a metrem...
Laboratoř světelné techniky
Měření v laboratoři světelné techniky bude probíhat paralelně na dvou měřících pracovištích. Na jednom laboratorním pracovišti bude probíhat měření světelného toku a měrného výkonu v kulovém integrátoru, kde si studenti mohou změřit “efektivitu” vlastního (doneseného) světelného zdroje se závitem E27 (klasická žárovka, tzv. LED žárovky, kompaktní zářivky). Měření jednoho světelného zdroje trvá jednotky minut, dostane se tedy na všechny donesené vzorky. Na druhém pracovišti bude paralelně po celou dobu návštěvy probíhat měření prostorového rozložení svítivosti svítidla na goniofotometru, na kterém se studenti seznámí s charakteristikami svítidel používaných běžně v praxi a s distribucí světelného toku (měřeného na prvním pracovišti) do prostoru.

SRAZ 12:30 PŘED ŠKOLOU, předpokládaný konec v 15:30 v Dejvicích.

Lezení

Martin Šmíd

lezecká stěna

Od jógy přes bouldering, lezení na obtížnost až po alpinismus. Základy pohybu jako takového. Obecné principy napříč sportovním světem.
SRAZ 12:30 PŘED ŠKOLOU, výběr stěny podle přání většiny.

To by bylo na film!

MgA. Jan Chramosta

204

Takovou větu slýcháváte i říkáte určitě často. Něco prožijete, jste nadšení a říkáte si, že o něco takového byste se měli podělit s co největším počtem lidí. Ideálně s celým světem prostřednictvím kina nebo minimálně Netflixu. Ale vydrží vaše nadšení, i když zjistíte, že natočení takového příběhu bude stát několik milionů? Bude vás stejná historka bavit i zítra? Možná ano, ale co za měsíc nebo za rok? A člověk přece nemůže čekat tak dlouho. Proto je dobré vytrénovat se v poznávání potenciálu příběhů. V umění nic není na 100%, ale tímhle tréninkem můžete jít tzv. „štěstíčku naproti“. Na našem setkání si budeme vyprávět a rozvíjet vlastní příběhy a debatovat o tom, jestli by opravdu byly na film, nebo ne. Budeme si vyprávět o tom, co je pro film důležité a jaké ingredience by měly příběhy obsahovat, aby film „fungoval“, a na co si dát pozor. Závěrem lekce by měl mít každý účastník vymyšlen námět pro osobní krátký film, který si může v budoucnu libovolně realizovat.
Jan Chramosta vystudoval Scenáristiku a Režii na Filmové akademii Miroslava Ondříčka. Jeho krátké filmy mají asi 50 ocenění z celého světa. Mezi nejvýznamnější je účast na festivalu v Cannes s filmem Big Buddy. V roce 2016 vyhrál na celosvětovém finále soutěže „48 Hour Film Project“ cenu za Nejlepší režii a 2. nejlepší film festivalu. V loňském ročníku této soutěže vyhrál kromě nejlepšího filmu také nejlepší scénář a další tři soutěžní kategorie. Díky tomu postupuje do dalšího kola festivalu Filmapalooza v Rotterdamu.

Go Eco Now - Plakát jako mocný mediální nástroj na ochranu životního prostředí

MgA. Sevdalina Kovářová Kostadinova

303

Může se zdát, že v době informačních technologií je plakát jako mediální nástroj již přežitkem. Přesto se řadí mezi nejúspěšnější nástroje propagace a reklamy a bohužel i propagandy. Chodíme kolem nich denně - komerčními plakáty se svět jen hemží. Vidíme je na výlepových plochách, starých zdech, plotech, v obchodech a v kulturních zařízeních, ale i na internetu a na sociálních sítích. Kdysi umělecká plakátová díla se postupem času proměnila v nezáživná sdělení a reklamní výkřiky. Ale plakát má i jinou tvař – tu uměleckou. Kvalitní, a hlavně funkční plakát nás překvapí svojí typografií, grafikou, copywritingem a vtipem. Zaujme nás a tímto způsobem na nás zapůsobí tak, jako na nás působí jiná umělecká díla jako jsou knihy, obrazy nebo filmy. Plakát nám předá jasný a pochopitelný vzkaz, na který jen tak nezapomeneme. Studenti si s pomocí různých grafických technik vyzkouší, jak vytvořit plakát, který může napomoci k ochraně životního prostředí.
Studenti si na dílničku musí přinést vlastní výtvarné potřeby. Dostačující bude standardní obsah kufříku na výtvarnou výchovu.

Dílna kreslené animace

Matouš Svěrák

216

Kreslená animace patří mezi nejstarší animační techniky. V dílně dostanete příležitost vytvořit několika vteřinovou animovanou etudu, kterou společně převedeme do digitální podoby, abyste ji mohli sdílet (třeba na sociálních sítích). Ukážeme vám volně dostupné animační programy a ve stručnosti projdeme animační workflow, abyste tak mohli ve filmové tvorbě pokračovat na vlastní pěst.

Interstellar

RNDr. Bruno Jungwiert, Ph.D.

105

Astronom Bruno Jungwiert vysvětlí na vybraných pasážích z filmu Interstellar některé současné astronomické teorie a uvede na pravou míru fantastické obrazy Christophera Nolana.

Krav Maga

Michal Friedrich

TV Krav Maga

Krav Maga je sebeobranný systém snadný na naučení, stavěný na přirozených a intuitivních reakcích. Vychází z reálných situací, díky čemuž skutečně funguje nejen v tělocvičně, ale i v reálném životě. Co se na semináři naučíte? Nejdůležitější principy systému Krav Maga, osobní bezpečnosti a taktiky. Jak předcházet konfliktům a deeskalovat napětí. Připravit se na konfliktní situace v sebeobraně i v běžném životě nejen fyzicky, ale i psychicky.
S sebou věci na cvičení, boty netřeba. SRAZ 12:45 PŘED ŠKOLOU. Konec akce ve 14:25 v tělocvičně Krav Magy - Na Pankráci 32, Praha 4.

Ověřování faktů s projektem Demagog

Barbora Čandová

008-9

Projekt Demagog.cz se již více než 7 let zabývá ověřováním faktických výroků politiků. Odhalujeme, nakolik naše politické elity hrají s veřejností korektní hru, nebo nakolik ji naopak klamou. Díky tomuto workshopu, který je zaměřený především na ověřování informací a výroků, chceme předat naše know-how studentům tak, aby nenaletěli dezinformacím, lžím a falešným argumentům. (www.demagog.cz)

PRVNÍ POMOC ZVLÁDNE KAŽDÝ

Jan Šťovíček DiS.

203

Nestát, nekoukat - dělat - základní pravidlo jakékoli první pomoci. Jak pomoci a co dělat v případech, kdy se ocitnete sami tváří v tvář ohrožení života nebo i v méně závažných, ale přesto první pomoc vyžadujících situacích doma, ve městě, na horách nebo na výletech? Okusíte, jak monitorovat a zachovat základní životní funkce, kardiopulmonální resuscitaci s praktickými nácviky a zjistíte, že netřeba se bát.

Jak na lepší paměť?

Marek Pok

104

„Obrazy války: Hrdinové a hrdinství“

Mgr. Bohumil Melichar

205

Jako badatelé budeme pracovat s původními historickými dokumenty, které se týkají druhé světové války. Pramenům společně položíme otázky, na které se během práce budeme snažit nalézat odpovědi. Naším hlavním tématem bude uniforma, odvaha a hrdinství. Ze společného sdílení poznatků budeme vyvozovat závěry o dané historické situaci. Co znamenalo nosit uniformu? Jak se člověk stává hrdinou? Byla válka pouze záležitostí mužů? Jaké každodenní i výjimečné situace vyžadovaly volbu mezi riskováním a podvolením?