Král – kartičku krále dejte na začátku hry stranou, mimo hru. V okamžiku, kdy některý hráč dokončí město (položí poslední kartičku, která město uzavře), vezme si kartičku krále. Jakmile však jiný hráč uzavře větší město (složené z většího počtu kartiček), putuje kartička králek němu. Hráč, který má na konci hry kartičku krále, dostane za každé uzavřené město v krajině 1 bod.
Loupeživý rytíř – funguje stejně jako král s tím rozdílem, že kartičku loupeživého rytíře dostane vždy hráč, který dokončil nejdelší cestu. Hráč, který má na konci hry kartičku loupeživého rytíře, dostane za každou uzavřenou cestu v krajině 1 bod.
5 kartiček kultovních míst zamíchejte před začátkem hry mezi ostatní kartičky krajiny. Kultovní místa fungují v průběhu hry velmi podobně jako kláštery. Figurka umístěná na kultovním místě se ve hře nazývá kacíř.
Kartička s kultovním místem nesmí v průběhu hry být umístěna tak, aby sousedila (hranou ani rohem) s více než jedním klášterem. Stejně tak klášter nesmí být umístěn tak, aby sousedil s více než jedním kultovním místem. Umístí-li hráč kartičku s kultovním místem vedle (hranou nebo rohem) kartičky s klášterem, na které je umístěn mnich, a umístí-li na ni kacíře, nastává mezi mnichem a kacířemsouboj o vliv. Stejný souboj nastane, i pokud je kartička kláštera s mnichem umístěna vedle kartičky kultovního místa s kacířem. Není zakázán ani souboj mezi dvěma figurkami stejné barvy.
Při souboji o vliv je zásadním okamžikem to, kterému hráči se dříve podaří uzavřít svůj klášter nebo kultovní místo (tedy obestavět ho ze všech osmi stran dalšími kartičkami). Tento hráčv souboji vítězí a získá za svůj klášter nebo kultovní místo 9 bodů. Druhý hráč za svoji figurku žádné body nezíská a obě figurky se vracejí zpět do zásoby hráčů. Pokud jsou obě místa uzavřena zároveň, a nebo zůstanou do konce hry neuzavřena, získají body oba hráči. Položí-li hráč kartičku s kultovním místem, může samozřejmě figurku běžným způsobem umístit na město, cestu, či louku, pokud ji nechce umístit na kultovní místo.
12 karet z tohoto rozšíření rozložte na začátku hry doprostřed hrací plochy (viz obrázek). Vzniklé město, samotné Carcassonne, je výchozím bodem hry. Startovní kartičku ze základní sady tedy nebudete potřebovat. Město se skládá ze čtyř čtvrtí, které vidíte na obrázku:
Pokaždé, když některý z hráčů svým tahem způsobí vyhodnocení, při kterém alespoň jeden spoluhráč obdrží body, avšak on sám nikoli, může tento hráč vzít jednu figurku ze své zásoby a postavit ji na libovolnou čtvrť města. Pokud vyvolá více vyhodnocení najednou, nesmí při žádném z nich sám dostat žádné body. V jednom tahu může hráč tímto způsobem umístit pouze jedinou svou figurku. Pokud v následujícím průběhu hry dojde k uzavření území, mohou všichni hráči ještě před určováním vlastnictví většiny figurek, přesunout z odpovídající části města své figurky do hodnoceného území. (Výjimka: v příslušné čtvrti je hrabě – viz dále).
Figurky lze přemístit následovně:
Hráč sedící po levici toho, kdo způsobil vyhodnocení, začíná, pak hrají jednou dokola ostatní tak, že hráč, který je právě na tahu, umisťuje svou figurku jako poslední. Každý hráč může umístit jakékoliv množství svých figurek z dané čtvrti do příslušného území (také žádnou nebo i všechny). Následuje vyhodnocení jako obvykle. Zbývající figurky ve městě prozatím zůstavají. Nelze je umisťovat jiným způsobem, ani není možnési je brát zpět do zásoby.
Pokaždé, když někdo umisťuje svou figurku do města Carcassonne, může také přemístit hraběte do libovolné jiné čtvrti. Ze čtvrti, ve které se hrabě právě nachází, nelze přemisťovat figurky na hodnocená území.
Příklad: Hrabě je na zámku. Právěse hodnotí město. Není možné vzít žádnou figurku ze zámku a postavit ji do města.
V této čtvrti jsou figurky blokovány tak dlouho, dokud není hrabě přestěhován jinam. Hrabě stojí vždy v jedné ze 4 městských čtvrtí, nikdy neopouští město Carcassonne.
Zvláštnosti v kombinaci s jinými rozšířeními
Rozšíření hostince a katedrály: Do města lze stavět i velké figurky. Při vyhodnocení se počítaji jako obvykle za dvě figurky.
Rozšíření kupci a stavitelé: Pokudhráč realizuje se stavitelem 2 tahy, při nichž pokaždé splní požadované podmínky, může pak při obou tazích postavit do města svou figurku.
Řeka se pokládá na začátku hry. Kartičky pramene, rozvětvení a jezera se sopkou dejte stranou, ostatní karty řeky zamíchejte. Pramen položte doprostřed stolu. Nejmladší hráč přiloží k prameni rozvětvení. Potom si hráči popořadě táhnou karty řeky a pokládají ji vlevo nebo vpravo k jednomu ze dvou říčních ramen. Nakonec položte jezero se sopkou. Až na dvě výjimky se kartičky řeky mohou pokládat libovolně:
Stejně jako normální hře může každý hráč už při svém tahu při stavbě řeky umístit figurku, pokud chce. Žádná figurka však nesmí stát přímo na řece. Hráč, který pokládá sopku, nesmí na tuto kartičku postavit žádnou figurku, ale místo toho provede ihned další tah, tedy zahájí vlastní hru.
Kartičky Řeky II, které zobrazují hostinec, stádo prasat a sopku mají zvláštní význam, pokud hrajete Řeku II společně s příslušným dalším rozšířením Carcassonne.