Menu se načítá

Analýzu máme za sebou (1. díl) - Jak "dopad" odpad

Olga Vindušková

19. dubna 2008
Denně ze školy putuje do popelnic přes 30 kg odpadu (bez odpadu vzniklého ve školní kuchyni!). Týdně to je 162,8 kg, měsíčně 651,2 kg, ročně 6,5 tuny. Přes třetinu z toho vytřídíme, druhou třetinu tvoří bioodpad a dalších 20% bychom ještě vytřídit mohli. Odkud tohle všechno víme?

V rámci projektu Ekoškola máme za sebou analýzu ekologického stavu školy. Ve čtyřech hlavních tématech projektu: ODPAD, PROSTŘEDÍ ŠKOLY, ENERGIE a VODA jsme museli zodpovědět určitý okruh otázek týkajících se provozu školy; zvlášť jsme vydělili otázky zaměřené na školní kuchyni. U většiny otázek bylo také naším úkolem navrhnout nějaké „řešení“ či aktivitu, z které bychom mohli vyjít i v plánování našich činností. Ve čtyřech dílech (snad takto stravitelnějších) se vám budeme chlubit, na co jsme všechno přišli.

Analýza nám pomůže vytvářet plán činností projektu (tzn. zjistili jsme, co je potřeba) a průběžně sledovat výsledky projektu (můžeme třeba po roce porovnat, zda se odpad třídí lépe atp.)

Jak dopad odpad

V týdnu od 10. do 14. prosince proběhla každý den odpoledne analýza obsahu všech košů ve škole. Chtěla bych zpětně poděkovat všem, co se zapojili a nebáli se „do toho hrábnout“.

Díky vám teď víme, že je na naší škole vytříděno správně průměrně 67 % papíru a 65,6 % plastu (v kg). Na to, že se nádoby na papír objevily teprve v minulém školním roce, to není špatné!

I  když se zdá, že úspěšnost u obou složek je podobná, ve skutečnosti plast za papírem hodně zaostává. Skoro nikdo se sice už nesplete s poměrně těžkými PET lahvemi, které právě drží úspěšnost nahoře, ale ve směsi končí větší část lehčích plastových obalů, které lidé ještě nejsou tolik zvyklí třídit.

Dále jsme zaznamenávali počet kusů hliníku, bioodpadu, skleněných obalů a nápojových kartonů. Nápojových kartonů je denní průměr na školu asi 5 kusů a u skla asi 4. Bioodpadu vzniká denně přes 10 kg. Chtěli bychom proto umožnit ve škole třídění i těchto dalších složek.

Během analýzy jsme také zjistily, že stávající objem kontejneru na plast za školou není postačující. Vedení nám vyšlo vstříc a od nového roku se tak můžeme těšit z kontejneru většího. I tak je ale potřeba PETky sešlapávat, aby zabraly co nejméně místa.

Díky dotazníkům, které studenti  vyplňovali, jsme zjistili, že před prezentacemi ve třídách by nádobu na hliník, baterie a kontejner na textil našla jen asi polovina studentů. Zajímavé bude dotazníky v prosinci zopakovat.

Nechtěla bych vás zahltit daty, takže vás spíše nalákám na to, co se ještě můžete dočíst v kompletní analýze k tématu ODPAD. Podrobně v ní popisujeme např. cestu vytříděného odpadu z koše ve škole až k jeho zpracovatelům a konečným výrobkům, zveřejňujeme výsledky některých otázek z podzimních dotazníků týkajících se odpadu. Snad si v ní najdete něco zajímavého.

Plná verze analýzy ODPAD na GVP.

Zaujalo vás něco, zarazilo, něčemu jste neporozuměli? Zajímalo by vás něco jiného? Ráda si přečtu vaše názory či zodpovím dotazy tady na diskusi nebo na e-mailu 1Vicky1@seznam.cz .

Komentáře

Prokousala jsem celou analýzou Odpad na gvp a opravdu smekám před všemi, kteří se podíleli na uskutečnění tohoto projektu..Držím vám palce při další vaší činnosti. Kompostu zdar:-)

Nejste přihlášeni - komentář bude přidán po schválení adminem