Menu se načítá

Ekologická výchova mládeže

Petr Erlebach

9. listopadu 2007
Každý člověk projevuje svůj vztah k přírodě a okolí jinak. Prvním krokem je uvědomění si problémů a také hledání a nalézání řešení. Třída 1.B GVP hledala za pomoci svých hostitelů 7.11. 2007 v kině Blaník. Studenti se účastnili komponovaného programu, kde jim byli průvodci a hostiteli: Jefim Fištejn novinář a moderátor akce, profesor UK, senátor a bývalý ministr životního prostředí vlády ČR Bedřich Moldán, a Jan Kalousek – zpěvák. Program: „Ekologická výchova mládeže“ připravila agentura Medea kultur s.r.o.. A jak viděli akci studenti?

Tato událost se uskutečnila 7.11.2007 a konala se, jak pro jiné školy, tak pro naší 1.B. Již ve tři čtvrtě na osm jsme čekali před kinem Blaník, na Václavském náměstí, chvíli jsme si před kinem postáli, ale zanedlouho nás do sálu pustili. Jakmile jsme se my (diváci) alespoň trochu ztichli, začal se před námi promítat film na téma problémů globálního oteplování, ve kterém účinkoval současný ministr životního prostředí Martin Bursík, předseda strany Zelených, vysvětloval nám způsoby výroby elektřiny, a to především způsoby jaderné a větrné, ale i třeba vodní nebo solární.

Také jsme se dozvěděli spoustu informací, například že po několika desítkách let využívání jaderné elektrárny, se musí zlikvidovat, což není zrovna tak jednoduché jak se může zdát, ani nejde o ty obrovské budovy, hlavně o to, že jaderných elektráren je velmi málo a jsou velmi podstatné a vybudovat novou, lepší, výkonnější a v normách stojí mnoho peněz, mnoho času a mnoho úsilí, dále jsme se dozvěděli, že by se nemělo jezdit čtyřkolými auty v Praze, možná si právě říkáte, to už dávno vím, ale když si to takhle čtete a nebo to slyšíte nutí vás to se nad tím zamýšlet (a to je také proč to sem píšeme) - proč bychom měli mít čtyřkolá auta v Praze a vůbec ve městech, tedy pokud to není výjimečný případ? Máte doma čtyřkolé auto, zamyslete se nad tím jestli ho opravdu nutně potřebujete alespoň jednou jedinkrát za jeden či dva měsíce? Ač ho máte, nebo ne, třeba do budoucna, až si jednou budete takové „fáro“ pořizovat, si možná vzpomenete a budete tak velkorysí, že si dokonce koupíte auto s menší spotřebou benzínu a pohonem na dvě kola, udělali jste hodně dobrou věc pro naše následníky, navíc nepřipadá vám to také dost sobecké, když spotřebujeme o mnohem více energie a benzínu, než potřebujeme, když všichni dobře víme, jak na tom s tím benzínem opravdu jsme.

Poté to, asi půl hodinové ukázce, přišli na pódium dva pánové, ekolog a bývalý ministr životního prostředí Bedřich Moldán spolu s novinářem a moderátorem našeho programu Jefimem Fištejnem. Představili se a mezitím co nám rozdávali papíry kam jsme měli psát otázky, ke kterým se ještě dostaneme, nám zpíval a hrál na kytaru Jan Kalousek.Tak tedy dostali jsme malé papírky a každý si měl pracně sepsat něco málo otázek ohledně ekologie, papírky se pak poslali dopředu a nějaká ochotná osoba je měla donést přímo panu Fištejnovi sepsali jsme tedy otázky a předložili je pánům na pódiu, samozřejmě většina si nemohla nechat ujít takovou příležitost k otázkám trochu provokativního typu, např. „ZABIJU TĚ“ „CO BUDE K OBĚDU?“ „MÁ VLIV NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ VÝROBA KONDOMŮ?“ nebo „JAK MÁME CHRÁNIT BOBRY?“ Zrovna tuto poslední otázku nejspíš pánové nepochopili, nebo se snažili i přes smíchy se trhající diváky odpovědět, ano, byla to sranda, ale kam s tímhle dospějeme?

Přemýšleli jste někdy nad tím,kolik vody si lijete do varné konvice? Myslíte si že, ano přemýšleli jste nad tím a dokonce si tam někdy nalijete tolik vody kolik je potřeba, to je vynikající, ale co druhá strana mince? S velkou slastí si dopijete poslední lok a tu na vás volá další žíznivec:“…prosím tě,dej mi taky vařit vodu,ale rychle už pospíchám“… Nastává několik možností a to tyto - vrhnete se ke konvici a rychle tam nalijete vodu, i když byste opět nalili tolik vody kolik je potřeba tak přesto zmáčknete ten „čudlík“ a spotřebujete daleko více energie, než kdybyste nalili trochu více vody před tím, když jste si pití dělali vy. Druhá možnost je že se na to vykašlete a tomu spěchajícímu človíčkovi nezbývá nic jiného, než si svou dávku ranní kávy připravit sám a samozřejmě, že ve spěchu nemyslí na to, kolik vody vypije a kolik ne...

O takových to případech,některých i daleko závažnějších složitějších a o to delších bychom tu mohly psát do nekonečna a tak se tedy vraťme do našeho kina, k naší přednášce. My si tedy myslíme, že nápad s papírky, byl nepromyšlený, pánové povětšinou naštvaně četli otázky toho humorného tipu a když už se dostali k těm otázkám, které očekávali tak se jedné otázce věnovali alespoň 10 minut našeho drahocenného, ano mohli odpovědět stručně, aby se dostalo na další a další, ale snažili se tedy aspoň pro to odpovědět do hloubky, což se jim povedlo. Jsme moc rády že jsme se mohly přednášky účastnit, nýbrž jsme se i přes nedostatky mnohé dověděli - no co nikdo není dokonalý, že? Snažme se být,když už tedy ne dokonalí,tak alespoň dobří (také proto studujete tuto školu!) a tu PET láhev co ještě mnohokrát dopijete, sešlapejte a hoďte je do tašky která pak pomocí vás doputuje do plastového kontejneru. Nemůžeme si dovolit nechávat všechno na těch co zde budou po nás!

Studentky 1.B Alžběta Gabalová, Karolína Huová a Markéta Fišerová.

Video na s:\ucitele\bach\blanik\

Komentáře

Podle mě je to velmi propracovaná práce. :-)

Za hrubky se moc omlouvám... :-)

Ahoj Berry, když jsem cokoliv psal komerčně byl text hlídán korektory. LDM dělá své a texty si dávám číst, jelikož vím, že je neohlídám. Obracel jsem se i na učitele ČJ GVP a ... neuspěl jsem. (I když Tamara Čučková mi četla poster k vánoční čajovně jí děkuji.) Když píší příspěvek studenti, tak ho čtu. Slíbil jsem, že nepovím kdo - ale v práci v Bi studentka dýchá "plýcemi". Asi se stane. Tvůj příspěvek mi připadl jako útok na Martina Šmída. Beru ho i na sebe a tvrdím - máš pravdu. Pro tyto články je pro mě důležitější vypovídající hodnota a autentičnost. Nakonec podívej se do novin. Také nejsou bez chyb a píší dál a mají korektory. Opakuji se ještě jednou:díky za upozornění a mohu slíbit, že se pokusím být pozorný. Jestli je tvůj příspěvek možno brát jako pokus o získání místa korektora, tak to beru. A rád.

Pan profesor Erlebach moji teorii potvrdil... Ale máte samozřejmě pravdu v tom, že by se lidé do jednoho pytle házet neměli. Jenomže svědky hrubek v zadání testů a na tabulích jsme my studenti, nikoliv vy. Už několikrát jste si moji slohovou práci na rozlišná biologická témata přečetl. A několikát, minimálně jednou, i článek na intranetu. Věřte, že se pod ním žádná poznámka na téma autorova schopnost psát i/y neobjevila. Což může znamenat, že se tam chyby nevyskytovaly. Otázkou však zůstává, zda byste je objevil, kdyby tam byly. V žádném případě holky nechci odradit od dalšího přispívání. Ale to bylo řečeno v mém předchozím příspěvku! Článek je to moc hezký, jen ty chyby mu ubírají na kvalitě. To, na co se však snažím poukázat, se skrývá v tom, že by si lidé po sobě měli pečlivě přečíst to, co se chystají publikovat. Školní web je vizitkou nás všech, nikoliv pouze autora. Je přeci škoda, aby angažovanost studentů v různých oborech (od ekologie přes humanitní vědy až po sport) byla snižována hrubkami v textu psaném naším rodným jazykem. A pakliže nejsme tohoto schopni docílit, měli bychom zajistit editora. Koneckonců, hrubky webu našeho prestižního gymnázia zkrátka nesluší.

Ahoj Kájo, byl to pan učitel... A nejen v prvních řádcích.

Ten článek vyšel celkem dobře, kdo mě ale na těch prvních řádcích opravoval, ty bětko, nebo pan učitel?

pro Berry : že jsem už týden mediálně znám jako destruent našeho mateřského jazyka, vysokoškolského vzdělání a potažmo i vzdělání obecně, je celkem v pořádku. Chybu jsem skutečně udělal a článek jsem si po sobě ve spěchu znovu nepřečetl (v bláhovém přesvědčení, že gramatické chyby obvykle nedělám), za což poprávu pykám. Ale jak k tomu přijdou ostatní profesoři? Proč by měli být hozeni společně se mnou do jednoho pytle? Jak se z NEshody podmětu a přísudku v jednom příspěvku stalo "profesoři neumějí český pravopis" ??? Tady to argumentačně poněkud vázne, nemyslíš(te)? Ten článek psaly 13-14ti leté holky - autenticky, živě a intuitivně. Pokud by neudělaly ani jednu chybu v interpunkci či v koncovkách, nemusely by na naši školu vůbec nastupovat. Už bychom je totiž neměli co učit. Moc rád bych si přečetl nějakou Tvou (či Vaší) slohovou práci :-) pro holky : nenechte se otrávit - ten článek je bezva :-)

Příjemný článek. Holky si jistě zaslouží pochvalu za svou ekologickou angažovanost a nelhostejnost. Nicméně se (opět) dostáváme k tomu, že ani profesoři (viz Martin Šmíd) ani studenti GVP neumějí český pravopis (čárky, poté to je přeci hloupost! po této ukázce, atd. atd. atd.). Když už chci něco publikovat, tak si to alespoň po sobě přečtu, nebo to děláte jinak? Tím ale rozhodně nechci strhat zásluhy.

Jo, je to super!!!Ste fakt šikovný!!!:) Nemam slov......;)

Poděkování za video a foto na "S" patří Štepánce Židové. Omlouvám se, že se její jméno neobjevilo pod článkem. Jsem rád, že mám ve třídě takto tvořivé studenty. Jejich práci si můžete prohlédnout i ve třídě 1.B učebna č. 103 , kde prezentují velmi povedené práce na téma "Savci na Zemi".

sestricko gratuluju prvni citelnej clanek ;) ne delam si srandu , vsechny jsou citelny ;) je to dobry ;)

jo pěkný,muselo to dát práci.

kačere..sry to se omlouváme...:D..snad to lidi pochopí..:)

holky,nechápu,proč píšete v ženském rodě(zřejmě jen o sobě),když to píšete za celou třídu?Jinak to moc chválím,protože je to pěkný a třeba zamyšlení nad tou varnou konvicí bylo zajímavý.

Nejste přihlášeni - komentář bude přidán po schválení adminem