Menu se načítá

Ekoškola – tak trochu lepší škola

Olga Vindušková

11. listopadu 2007
Sešlo se nás přes deset studentů, převážně z maturitních ročníků, a štvaly nás podobné věci. Ohryzky v papíru, PETky ve směsi, zoufalá informovanost a částečná lhostejnost „budoucí elity národa“ :-) k životnímu prostředí. Věděli jsme, že s tím chceme něco dělat, a do toho přišla možnost zapojit se do programu Ekoškola. Je to skvělý způsob, jak dát našemu snažení trochu řád a jak návazat kontakty s ostatními školami a získat tak cenné zkušenosti těch, které štvalo to samé, co nás.

Ekoškola


Mezinárodní program Ekoškola je v České republice koordinován sdružením TEREZA. Program probíhá na dvou úrovních, které se vzájemně prolínají a doplňují. V té první se sleduje ekologický stav školy a přímo se pracuje na jeho zlepšení (tzn. minimalizace odpadů, úspory energie, zlepšování prostředí školy apod.) a v té druhé se enviromentální témata objevují ve výuce (např. formou promítání filmů, debat nebo aktivního hledání řešení nějakého problému z první úrovně apod.)


Sedm kroků k titulu


Metodika programu je shrnuta do sedmi kroků, po jejichž uskutečnění může GVP požádat o udělení mezinárodního titulu Ekoškola.

Popis jednotlivých kroků (převzato z www.ekoskola.cz)

  1. založení pracovního týmu Ekoškoly
    Založení pracovního týmu je praktickým vyjádřením společného rozhodnutí, že škola bude usilovat o titul Ekoškola a bude se snažit o pozitivní změny ve svém fungování. Členové týmu program Ekoškola koordinují a podílejí se na plnění všech další kroků.
  2. analýza ekologického stavu školy
    Analýza ekologického stavu školy je jedním z hlavních kroků, které škola musí uskutečnit, aby mohla být nastartována změna k lepšímu - tedy šetrnějšímu provozu. Žáci mají za úkol zjistit, zaznamenat a zhodnotit současný stav školy v oblastech odpady, energie, voda a prostředí školy. Důležité je, aby se na analýze co největší měrou podíleli sami žáci za pomoci pracovních listů programu, které si mohou spolu s učiteli upravit pro potřeby konkrétní školy
  3. plán činností
    Plán činností je jádrem programu Ekoškola. Jednotlivé úkoly, které jsou do plánu zahrnuty mají přímo vycházet z výsledků analýzy ekologického stavu školy. Hlavním cílem při sestavování plánu je ekologizace školy a zlepšení jejího prostředí a okolí. Úkoly by měly být navrženy tak, aby za ně mohli zodpovídat především žáci.
  4. monitorování a vyhodnocování
    Proces monitorování a vyhodnocování výsledků dává programu Ekoškola důvěryhodnost. Klade důraz na průběžnou kontrolu, zda škola v programu postupuje směrem k vytčeným cílům a zda se plány naplňují. Myslete na vyhodnocování výsledků již při plánování aktivit.
  5. environmentální výchova ve výuce
    Program Ekoškola je založen na tomto principu: témata EV, kterým se žáci věnují ve výuce, by měla ovlivňovat celkové fungování školy. Díky této návaznosti konkrétních činností na teoretické studium přestává být environmentální výchova něčím, o čem se žáci ve škole sice učí, ale brzy na to zase zapomenou.
  6. informování a spolupráce
    Pracovní tým Ekoškoly by se měl neustále snažit informovat o programu a svých záměrech, jak uvnitř školy tak navenek. K tomuto účelu se dají využít nástěnky, školní časopis nebo webové stránky školy. Nejlépe se zviditelníte, uspořádáte-li výstavu, celoškolní Den činu nebo napíšete do místního či regionálního tisku. Všechny tyto aktivity škole mohou pomoci při navazování spolupráce s rodiči či možnými podporovateli.
  7. ekokodex
    Ekokodex je společným vyznáním hodnot a návodem k ohleduplnému chování k životnímu prostředí pro každého, kdo školu navštěvuje. Ekokodex by měl být výsledkem vyjednávání co nejvíce žáků a zaměstnanců školy. Může jít o souhrn konkrétních jednání, činností a zásad, na kterých se všichni dohodli.

Čtyři základní témata


Program Ekoškola má čtyři základní témata: Odpady, Energie, Voda a Prostředí školy. Proč právě tato témata?
Jsou to témata v rámci kterých můžete ve škole nebo v jejím okolí uskutečňovat velké množství praktických činností. Zároveň nabízejí možnost vysvětlit žákům jeden z principů udržitelného rozvoje - činnosti na lokální úrovni ovlivňují problémy na úrovni globální.
Jsou to témata, která se promítají do každodenního života žáků. Nabízejí tak možnost získat určité postoje a návyky, které budou žáci uplatňovat i mimo školu.

K čemu jsou žáci v rámci jednotlivých témat vedeni?

ODPADY:

  • k pochopení toho, co to jsou odpady, kde se tu vzaly a proč představují problém
  • k pochopení a uplatňování principu reduce, reuse, recycle (snížit, znovu použít, recyklovat)

ENERGIE:

  • k pochopení toho, jak a z čeho se energie získává a jak to ovlivňuje životní prostředí
  • k pravidelnému monitorování spotřeby energií
  • k hledání možných způsobů snížení spotřeby energií

VODA:

  • k pochopení toho, jak je voda pro život významná, jak dochází k jejímu znečišťování, jak probíhá získávání a úprava pitné vody a jak čištění odpadních vod
  • ke kontrole spotřeby vody ve škole
  • k hledání možných způsobů snížení spotřeby vody

PROSTŘEDÍ ŠKOLY (vnitřní i vnější):

  • k pochopení potřeby pěkného a příjemného prostředí
  • k péči o prostředí školy

K těmto čtyřem základním tématům budou postupně přibývat další témata: Doprava, Šetrný spotřebitel (podzim 2008)

(konec citace)

Jak vidíte, čeká nás hodně práce. Tak trochu tiše doufáme, že nás v tom nenecháte :o) Průběh projektu můžete sledovat na nástěnce v 2. patře naproti schodišti. Již brzy se může stát, že vás požádáme o menší či větší spolupráci, a tak doufáme ve vaši vstřícnost. Program Ekoškola je více zaměřený na základní školy, v našem gymnazijním prostředí tak máme volnější prostor pro fantazii a improvizaci. Proto uvítáme každý nápad, každou ochotnou hlavu či ruku.

Na koho se můžete obracet s dotazy, nápady a konstruktivní kritikou?

  • Nejpohodlněji nás oslovíte všechny najednou na Fóru (http://www.gvp.cz/forum/) v sekci Aktuálně pod tématem „Ekotým“.
  • Olga Vindušková, 6.B (303) – osobně, nebo e-mailem na 1Vicky1@seznam.cz
  • Martin Šmíd a Zuzana Lenochová (kabinet č. 212)

Komentáře

Hledejte na http://www.gvp.cz/~smid >www.gvp.cz/~smid Je tam volně dostupná - zatím bez textového souboru, ale ten dodáme vzápětí..

Chci se zeptat, jestli se prezentace publikovaná dnes na informačních hodinách objeví na školním disku k nahlédnutí. Děkuji.

jo a omlouvam se, ze pisu takovy eseje, ale nejak me to vzdycky chytne a strasne se rozepisu :D mozna to taky nekdo znate ;)

Nemam na mysli ceske "trhy" (=trznice). Ani se nedivim, ze se neuzivi, protoze je to opravdu des a bida. V nemecku to funguje tak, ze tam proste obchodnik (=zemedelec, reznik, pekar, kvetinar,...) prijede na namesti, otevre karavan a prodava. Takhle tam zustane par hodin, ktery sou vetsinou presne dany a je to. Kazdy mesto to ma v jiny dny, takze on takhle muze bejt kazdej den v jinym meste. Vyrobky tam, jdou rovnou od (malo)vyrobce, takze jsou casto levnejsi nez v super- bo hypermarketech, protoze se tam proste preskoci jeden prodejni clanek a usetri se na marzich, ktery by si k tomu ten obchod jeste pridaval. Navic treba od tech zemedelcu to je takhle vazne lepsi, protoze to sou casto i bio veci (ktery sou ale potom samozrejme trochu drazsi nez nebio veci v obchodech, ale porad na bio slusna cena) a navic tim podporujes naprosto konkretniho zemedelce v okoli tvyho bydliste, kterej by se jinak neuzivil, kdyby svoje vyrobky musel prodavat pres super- nebo hypermarkety, protoze ty by to od nej vykupovali za malo a pridali si k tomu naopak vysokou marzi na svoje obohaceni (viz soucasna cena masla)... Doufam, ze se mi to podarilo nejak srozumitelne vysvetlit..:D vazne si nemyslim, ze by to nemelo budoucnost, ale presne naopak. (lehce bych to mozna prirovnal na FairTraid pro malyho zemedelce bo nejakyho jinyho obchodnika, i kdyz nevim, je to hodne vzdaleny, ale podobnej princip...)

S těma kolama by snad šlo něco vymyslet... Já bych byla pro. A souhlasím s Olou - nejdřív omezuješ dopravu na kole a pak na kolečkovym křesle..

Trhy bohužel nemají budoucnost, protože se obchodníci neuživí... V hypermarketech je ovoce a zelenina mnohem levnější... Například v bývalé tržnici na pankráci bylo nabízené ovoce nejenom dražší, ale většinou i horší kvality.

Novatorske veci je napriklad jiz zminene dojizdeni do skoly na kole. V Nemecku jsem jezdil denne do skoly 10 km na kole a byl s tim nejmensi problem. Nejenze tam byli vsude cyklostezky, ale i ridici byli ohleduplni (i kdyz mi vsichni rikali, jaka to jsou prasata...pro me ale byli proste ohleduplni). Dal bych treba zminil tydenni, vetsinou vikendove, trhy, kde si clovek muze koupit cerstve zbozi od mistnich malych zemedelcu. Tyhle trhy se vetsinou konaji i ve velkych mestech, ale i na vesnicich. Nevim jak vy, ale ja vazne nemusim mit jablko z Chile... Dale odpady z kuchyni. Moznost kompostovani i ve mestech se u nas resi az v poslednim roce, a teprve ted se rozjizdi prvni projekty. Taky nemuzu pochopit, jak si nekdo muze svacinu zabalit do alobalu. Prikladu je mnoho, ale vsechno je to vetsinou v mentalite lidi. Zalezi, jak se k tomu kazdy z nas postavi, jak dusledny bude, apd. Mozna jste nekdo cetl v Mlade fronte, ze radnice casto pri rekonstrukci komunikaci "pozapomina" na cyklostezky, i kdyz tuto variantu v predvolebnim boji podporovala. Myslim, ze by nebylo na skodu, jim tuto vec pripomenout. Neco jako otevreny dopis studentu nasi skoly na radnici by urcite nebyl na skodu..jinak nezbyva, nez jim to pripomenout az v pristich volbach P.S.: Dneska bohuzel na schuzku nedorazim. Den diabetu jsem vyuzil k behani po doktorech a uradech..Ale nekdy priste ;)

je pravda, že v praze to je asi o trochu něčem jiném než někde v přírodě.. V Praze se dá jít docela dobře na brusle, v tom myslim že se to velice zlepšilo.. No a k těm kolům je to škoda, ale asi je pravda, že by s tim tyhle problémy mohly být.. Na druhou stranu si myslím, že za pár let by to reálné bylo, jak tady honzik odkazuje na Nemecko, tak tam to normální je :) kdo by před pár lety třeba řek, že bude stát eden :-) ale za pár let už na škole "snad" nebudu

Kolo do školy promyslíme, ale připojuji se k názoru, že jet na kole Prahou je čirý hazard - odvážím se k tomu jen při cyklojízdách, když jsou cyklisti v převaze - navíc je to impuls pro vyšší instance, aby otázku cyklistů v Praze řešili. Dalším "miniopatřením" může být omezování používání auta po Praze (ale to je každého osobní věc). Jo a co třeba GVP cyklojízda? :-)

Ahoj honzo, nejsi první koho to napadlo. Vedení školy bylo vždy proti. Důvod byl: poškozování kol spolužáky. Tedy kolo do školy je nereálné. Jinak po Praze na kole nejezdi. V létě mě se synem srazilo v Krči auto a jsem rád, že žiju. Řidič ujel...

Jasně, to je asi nejlepší způsob :-) když to bude smysluplný, tak se samozřejmě taky nebránim vratnym PET lahvím. A eště by se mi líbila možnost jezdit do školy na kole - promyslete to prosim, jestli to je vůbec reálný

Blíž jsem se o praktickou stránku věci nezajmala (bude to dost složitý), ani jsem nechtěla naznačit že vratné PETky jsou samospásné. (jen jsem chtěla sesadit z trůnu tu statistiku) Osobně jsem pro vodu z vodovodu ;o)

Tak s tim zálohováním pet lahví bych byl docela opatrný, sám jsem docela proti tomu. Muselo by být nějak ošetřeno to, kde se budou dát PET lahve vracet a kolik bude činit záloha. Jinak by se totiž mohlo lehce stát, že někdo nakoupí pár balíků vod v hypermarketech a bude to chtít vracet v malých krámcích, které na tom logicky budou prodělávat...

Ráda bych věřila, že Češi jsou vlastně hrozně ekologické duše, ale nezapomínej, že ty "nejzelenější" země (Rakousko, Norsko...) mají již vratné PET lahve, tudíž se u nich recyklace plastů týká jen ostatních obalů a opravdu s námi nemůžou soutěžit v jejím objemu. Se statistikami se musí opatrně... Honzíkovi díky, doufám, že se s spolu uvidíme zítra 3. hodinu v učebně biologie.

Mohl bys jenom nějak naznačit, v čem že jsou ty Němci dál, co je u nás považováno za novátorské? mimochodem co se týká toho třídění odpadů, tak si myslím, že Češi patří mezi první 3 země v Evropě jednak v recyklaci a jednak v dostupnosti kontejnerů na recyklaci. Kdo ví jestli na tom nejsme ještě lépe :-)

Jsem rozhodne rad, ze se nekdo KONECNE chopil iniciativy a zorganizoval takovyhle super projekt!! Musim podotknout, ze ze zkusenosti z jinych zemi (napr. Nemecka) jsem byl mirne znechucen stavem veci (respektive jejich nestavem) u nas. Urcite rad prispeju svoji trockou do mlyna k jejich zlepseni, i kdyz si myslim, ze mame pred sebou jeste poradny kus prace - zacinaje ziskanim sirsi podpory jak u studentu, tak u ucitelu, pres samotnou realizaci projektu. Nerad bych nase usili uz predem shazoval, ale prece jenom je potreba podivat se pravde do oci. Veci, ktere jsou napriklad v jiz zminenem Nemecku normalni, jsou u nas pokladany za novatorske a pravidelne se proti nim zveda vlna kritiky. Vymluvy typu "Nemecko je technologicky mnohem dal", neberu, protoze to proste neni uplne pravda. Tyto rozdily se daji velmi rychle zmenit, zalezi jen na nasi vuli. Podobne aktivity maji v Nemecku velkou a dlouhou tradici a prave ony zformovaly "zelenou" spolecnost tak, jak ji zname. Doufam, ze stojime u zrodu podobne tradice alespon na nasi skole...

Jenom k vodě - chtělo by to nějak zařídit, aby častěji netekla

Tak tedy s chutí do toho a půl je hotovo!!!! Titul EKOŠKOLA je titulem mezinárodním a nutno podotknout, že i velmi prestižním. Máme teď společně šanci naší školu a její jméno výrazněji zviditelnit. Máme šanci chovat se zodpovědně a uvědoměle. A v neposlední řadě máme šanci i maličko ulehčit naší planetě... Budeme rádi za každý příspěvek, za každý názor i postoj. Bez vás to nepůjde !!

Nejste přihlášeni - komentář bude přidán po schválení adminem