Bioodpad je jakýkoliv odpad, který je schopen aerobního nebo anaerobního rozkladu, např. potraviny, zbytky zeleně aj.. Tvoří až 40 % komunálního odpadu a z velké části je likvidován na skládkách, kde se rozkládá bez dostatečného přístupu kyslíku za vzniku toxinů, skleníkových plynů a nepříjemného zápachu. Zároveň se nenávratně ztrácí živiny, které bioodpad ještě obsahuje.
Kompostování
Kompostováním bioodpadu vzniká přírodní hnojivo – kompost, kterým můžeme zlepšit kvalitu půdy v mnoha směrech a umožnit živinám jejich přirozený koloběh. Myslíte si, že kompost do města nepatří? Kompost nemusí být jen zanedbaná zapáchající hromada v nejvzdálenějším koutě zahrady tak, jak ho znáte z mnoha chalup. Správně udržovaný kompost nezapáchá. Úhledný otevřený kompostér na zahrádku si lze ztlouci třeba z dřevěných prken. Pokud nechcete ani koutkem oka zavadit o zbytek vaší včerejší svačiny, můžete si pořídit kompostér uzavřený (viz obrázek). Žížalky a různé mikroorganismy v něm budou mít dokonalé soukromí pro hodování.
Že bohužel bydlíte v paneláku a nemáte zahradu? Nic není ztraceno, můžete se třeba dohodnout se sousedy a pořídit si společný, tzv. komunitní kompostér, jak to udělalo asi 30 domácností na sídlišti v Praze – Řepích. Chcete-li mít kompostér jen pro sebe, můžete si pořídit tzv. vermikompostér (viz obrázek) – menší několikapatrový box, v kterém žijí žížalky, které sice neslyší na jméno, ale jsou vděčné za cokoliv k jídlu. Za již hotový kompost vám budou stejně tak vděčné vaše pokojové rostliny nebo i to, co zbylo z trávníku v okolí vašeho domu.
Bioodpad na GVP
Na GVP budeme třídit bioodpad do speciálních sáčků zavěšených ve stojanech. Tyto sáčky jsou z kukuřičného a bramborového škrobu, takže se v kompostu také rozloží. Vyzkoušíme si hned dva způsoby kompostování. Na školním pozemku bude stát uzavřený kompostér, kam poputuje většina sáčků s bioodpadem. V druhém patře se skupina našich beznohých kamarádů rozroste o žížalky chované ve vermikompostéru.
Průběh projektu
Tento týden byla téměř ve všech třídách promítnuta prezentace na téma bioodpad jedním či dvěma členy pracovního týmu. Těmto osmi statečným bych ráda vyjádřila obdiv za to, že se nebáli předstoupit někdy před až dvojnásobné studenty. Vám ostatním nabízím volně k prohlédnutí promítanou prezentaci:
Koncem příštího týdne by se měly na chodbách objevit první stojany se sáčky, v každé třídě pak leták znovu shrnující to, co do sáčků patří a co ne. Neváhejte začít třídit, budeme hned zezačátku zvědaví, jak vám to jde. Navíc – ve středu 25.6. založíme s odborníkem z občanského sdružení Ekodomov venkovní kompostér i vermikompostér, tak ať máme zejména venkovní žížalky na co nalákat.
Ještě předtím nám ale bude Ing. Jan Šarapatka povídat o tom, jak se o kompost vůbec správně starat. Všichni jste samozřejmě srdečně zváni, školení se uskuteční v 9:00 v učebně č. 211 (25.6.).
Během léta nás pak čeká kontrola kompostérů, tvorba informačního plakátu a www stránky projektu – tu zprovozníme v září 2008.
O našem projektu
Analýzou v rámci programu Ekoškola jsme zjistili, že bioodpad tvoří přes 30 % odpadu vyprodukovaného na škole (bez školní jídelny). I v dotaznících mnozí z vás vyjádřili přání bioodpad ve škole třídit. Napsali jsme tedy projekt, který byl úspěšně podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Rozvojového programu Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) ve školách v roce 2008.
Cílem projektu je seznámit studenty GVP s problematikou bioodpadu, vysvětlit jim proč a jak je dobré ho zpracovávat a samozřejmě jim umožnit, aby mohli své znalosti uplatnit v praxi J. Na realizaci projektu se významně podílí studentský pracovní tým, jehož členy jsou:
Kristýna Loušová (1.C), Zuzana Fischerová (2.A), Marie Neumannová (2.A), Pavla Vankeová (4.A), Miroslav Havela (3.E), Anna Nováková (4.A), Kristina Kuboková (5.C), Jan Severa (5.C)
Kontakty
S jakýmikoliv dotazy či nejasnostmi se neváhejte obracet na vedoucí projektu prof. Lenochovou (kabinet č. 212) – lenochova@gvp.cz nebo na mě – 1Vicky1@seznam.cz .
Olga Vindušková
(koordinátorka pracovního týmu)