Maturitní ročník: Český jazyk



Vybrane kapitoly z dějin literatury

Hodinová dotace: jednoletý seminář - 2 hodiny týdně

Vybrané kapitoly z dějin literatury II

Cíle předmětu:

Díky práci na semináři by se měli student/studentka zevrubněji seznámit nejen se „základními díly“ ze sféry prózy, poezie, dramatu i literární kritiky, ale i s vynikajícími tvůrčími činy z oblasti hudby, výtvarného umění a filmu, jež jsou s literaturou spojené. Cílem není jen výčet či recepce této tvorby, ale také jejich poznání, ovlivnění sebe sama. Proč lze hodnotit světově proslulého autora jako kýčaře a málo známého tvůrce jako nezapomenutelného? Proč se nějaká díla označují jako podmanivá? Poznáme jejich sugestivitu, kouzlo, působivost.

Studijní požadavky:

Při hodinách semináře se zabýváme především rozbory literárních textů, zároveň s nimi však poznáme výtvarná, hudební či filmová díla, jež byla příslušnými knihami inspirována. Studentky/studenti mají prokázat schopnost tyto texty interpretovat, nalézt jejich umělecké, nadčasové hodnoty a historické souvislosti, naučit se je chápat jako poselství pro vlastní život.

Obsah učiva:

učivo

    • Zaměříme se na moderní literaturu, tedy literaturu XX. století, avšak s možnými přesahy k literatuře starší (např. Josef Jedlička – Dante Alighieri – Alexandr Solženicyn, William Blake – Plastic People of the Universe, Johann Wolfgang Goethe – Michail Bulgakov, Graham Greene – Miguel de Cervantes, Albert Camus – The Cure, američtí a čeští beatnici – Lawrence Ferlinghetti, Kenneth Patchen – Václav Hrabě, Vladimíra Čerepková). Literaturu objevíme v její intenzitě (studentky/studenti získávají v běhu semináře jednotlivé literární ukázky, jež souhrnně vytvoří svébytnou čítanku), extenzitě (její rezonance v ostatních druzích umění – Taras Bulba jako novela i jako symfonická báseň, Dekameron jako próza i jako film či obraz) i v rovině individuální recepce, tj. jak a proč uvedená díla působí nadčasově. Náplň semináře bude proporcionální, práci s literárními ukázkami adekvátně doplníme díly z dalších uměn. Naším cílem bude poznat umělecká díla nejen jako souhrn poznatků, ale také jako duchovní majetek, ovlivňující lidské postoje a myšlenky. Budeme-li parafrázovat: „Skutečně nesmrtelný je ten, kdo pozná nesmrtelná díla.“